Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199040
تاریخ انتشار : 13 دی 1395 14:43
تعداد بازدید : 156

ارزشهای خبری از دیدگاه قرآن

نام دانشجو: محمد مطلبی، رشته: دین و رسانه، استاد راهنما: دکتر علیرضا پویا، تاریخ دفاع: خرداد 1395.

تاریخ دفاع: خرداد 1395

چکیده

 علم ارتباطات به دلیل خاستگاه غربی آن با ورود به کشورهای جهان اسلام سبب ایجاد گفتمان و مفاهیم جدیدی در مراکز علمی و آکادمیک اسلامی شد. به تبع ورود مفاهیم این علم، ارزش ها و گفتمان های فرهنگی مغرب زمین هم وارد ادبیات ارتباطاتی شد و نیاز به تحلیل بومی مبتنی بر آموزه های اسلامی بیش از پیش احساس شد. پویایی مکتب شیعه و اجتهاد کارآمد علما و فقیهان تشیع و نظریه پردازی آنان با نگاه به متون دینی در باب ارتباطات می تواند موجب تولید علم دینی شود. در این پایان نامه به یکی از مفاهیم مهم خبر در علم ارتباطات، «ارزش های خبری» و مبانی و جایگاه آن در رسانه های جمعی اشاره و سپس به تطبیق آن با مفاهیم قرآنی با نگاهی به تفاسیر المیزان، نمونه و نور پرداخته شده است. در این تحقیق با بررسی ها و تتبعی که در آیات قرآن کریم صورت گرفته درمی یابیم هدایتگری و رشد و کمال مخاطب در ارزش های خبری مورد نظر قرآن کریم متبلور است. اهداف تربیتی قرآن کریم در بیان اخبار مختلف و متعدد ما را به این نتیجه می رساند که ارزش های خبری در قرآن در مقایسه با آنچه که امروز در رسانه ها شاهد آن هستیم از اساس و بنیان تفاوت ماهوی دارد. آنچه برای قرآن کریم اصل و مهم است هدایت واقعی مخاطب و دادن بینش و آگاهی ضروری و لازم به اوست؛ بدون آلوده شدن به مضامین مادی گرایی صرف است.

 مفاهیم کلیدی: رسانه، ارزش های خبری، قرآن کریم

ثبت شده توسط : مدیر سایت

نظر شما



نمایش غیر عمومی

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.